31.8 C
Kuala Lumpur
Friday, January 27, 2023
spot_img

Lelaki Ini Kongsi Trip Summer Ke Iceland, Dapat Tengok Fenomena Midnightsun & Capture Gambar Cantik. Epik Sangat!

Iceland antara destinasi yang sering menjadi bualan ramai kerana keunikan dan kecantikan negara itu sendiri.

Dapat berkunjung ke sana pastinya antara wish list para pengembara. Tambah pula bila berkunjung ketika musim panas yang mana waktu siangnya sangat panjang dan malamnya langsung tidak gelap.

Berpeluang berkunjung ke Iceland pada musim panas yang lalu memberikan peluang kepada Khairul Hafiz dan teman-teman untuk melihat sendiri fenomena Midnightsun yang cukup cantik.

i 1

i 2

i 3

i 4

i 5

Mengabadikan foto-foto cantik sepanjang percutian ke sana, Khairul Hafiz turut berkongsi info tentang Iceland untuk rujukan pengembara.

Sambil enjoy tengok gambar-gambar cantik yang dikongsikan, jangan lupa juga baca coretan Khairul tentang Iceland yang cukup menarik!

Trip Iceland Summer Midnight Sun

Dalam istilah geologi, Iceland adalah sebuah negara yang masih muda dan masih dalam pembikinan. Jika bumi dikatakan berusia 4.5 billion tahun lamanya, batu yang tertua di Iceland hanya berusia sekitar 16 juta tahun lamanya.

Kedudukannya terletak di tengah rantaian gunung Atlantic, di mana plat tektonik Eurasian dan Amerika Utara dengan perlahan terpisah membuatkan Iceland terpecah kepada barat dan timur sekitar 2cm dalam jarak masa setahun.

i 6

i 7

i 8

i 9

i 10

Jika menjenguk di tingkap kapal terbang ketika penerbangan menghampiri Lapangan Terbang Kefkavik, kita dapat melihat rekahan lava mengarah pada satu arah yang sama, dan ia juga kelihatan seperti sebuah kek yang telah ditinggalkan terlalu lama di dalam oven.

Kesan daripada keadaan ini dapat dilihat pada landskap di Pingvellir National Park di mana lurah gaung dan dinding batu bersusun pada susunan tertentu yang sama.

Plat pada permukaan lautnya pula bergerak pada arah yang bertentangan, menyebabkan tekanan berlaku kepada kerak bumi, dan akhirnya ia melepaskan tekanan melalui kejadian gempa bumi dan erupsi gunung yang membentuk gugusan gunung berapi di tengah-tengah Lautan Atlantik.

Di bawah mukabumi Iceland terdapat gumpalan mantel tambahan dengan lebih banyak gunung berapi, menyebabkan pulau itu tertimbul tinggi dari lautan, dengan sebab kejadian itu ia digelar sebagai Land of Fire.

i 11

i 12

i 13

i 14

i 15

Sebagaimana namanya, Iceland juga digelar sebagai Land of Ice. (Walaupun ais yang ada di Iceland tidaklah sebanyak seperti yang ada di Greenland). Sekitar 10% daripada permukaan bumi Iceland ini diliputi oleh glacier. Ia berada di kedudukan Latitud yang tinggi, hanya sedikit terkeluar di bawah bulatan Artik.

Beberapa gunung berapi yang masih aktif di Iceland juga tertimbus di bawah glacier seperti Grimsvotn dan Katla.

Ada beberapa kekeliruan berlaku tentang Iceland. Pertama, ia sebuah negara yang sejuk, namun ia tidak sesejuk seperti di kawasan bulatan Artik yang lain. Di situ terdapat satu fenomena dinamakan Gulf Stream. Di mana, ada arus lautan yang membawa angin panas dari Teluk Mexico, ke Lautan Atlantik membuatkan suhu di Iceland lebih tinggi dari yang sepatutnya.

Ketika musim sejuk, purata suhu adalah sekitr 0 darjah C dan ketika musim panas purata suhu adalah sekitar 11 darjah C.

i 16

i 17

i 18

i 19

Ketika musim panas inilah, kami dapat menikmati suasana midnight sun. Satu fenomena di mana malamnya tidak gelap, masih terdapat cahaya matahari dan cahaya matahari pagi sangat cantik dapat dilihat seperti langit yang terbakar berwarna oren kemerahan, merah jambu serta ungu.

Waktu Maghrib juga hanya masuk pada sekitar pukul 11.30malam, dan Isyak pula pada pukul 12.30 malam, manakala waktu Subuh pula pada pukul 1.30 pagi.

Jika kita berpuasa, semasa kita berbuka puasa, belum sempat nak sendawa, kita dah terdengar azan subuh. Hihi!

Orang Iceland akan berkata,

“Jika anda tidak sukakan cuaca pada hari ni, tunggu lagi dalam lima minit.”

Ini kerana suhu di Iceland boleh berubah sekelip mata dalam masa 5minit. Sedang awan mendung hitam di atas, dan hujan turun rintik-rintik, dalam masa 5 minit, tiba-tiba awan hitam berarak pergi, dan cahaya matahari muncul dan memberi silauan cahaya matahari kepada pemandangan.

Dalam masa sehari, kita boleh merasa hujan, angin yang kuat, salji, hujan batu dan cahaya matahari dalam masa yang singkat.

Antara fakta yang kadang-kadang ramai orang tersalah adalah, Iceland adalah pulau yang kecil. Fakta sebenar adalah Iceland adalah sebuah pulau yang sangat besar sekitar 103,000 km persegi, lebih besar dari kebanyakan negara eropah seperti Hungary, Austria dan Portugal.

i 20

i 21

i 22

Oleh kerana penduduk di seluruh Iceland hanya sekitar 380,000 orang, kepadatan penduduknya sangat kurang. Jika kita memandu di Iceland, kadang-kadang dapat melihat hanya 2 atau 3 buah rumah, kemudian dalam selang jarak yang lama lagi baru kita dapat jumpa lagi beberapa buah rumah yang lain.

Orang Iceland sendiri mengatakan, kambing berbiri lebih ramai di Iceland sekitar 800,000 ekor berbanding jumlah manusia.

Sumber: Khairul Hafiz

Sumber: www.libur.com.my

PERHATIAN: Kami tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui platform ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

BACA JUGA

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

- Advertisement -spot_img

Tentang Blog

TRENDING LAGI